Hírek
2014. Március 26. 09:00, szerda | Helyi
A DaHar projekt folytatása: tervektől a megvalósításig
Logisztikai központok a Duna-parton.
A DaHar projekt sikeresen zárt első szakasza után a partnerek közös szándéka a megkezdett munka folytatása. A „DaHar II” feladata nem lesz más, mint az összehangolt, stratégiai fejlesztési irányoknak megfelelő kikötő-fejlesztések megvalósítása. Kilenc kikötő együttműködése élénkíti majd a Dunai teherszállítást és az EU-s stratégiai tervekhez illeszkedően javítja a délkelet-európai térségek gazdasági lehetőségeit. Hozzájárul a fenntartható szállítás erősödéséhez, ezáltal a környezetvédelemhez.
Kilenc Duna menti város - Dunaújváros (Magyarország), Ennshafen (Ausztria), Galati és Giurgiu (Románia), Újvidék (Szerbia), Vukovar (Horvátország), Silistra és Lom (Bulgária) valamint Bratislava (Szlovákia) – kikötőinek feltárt hiányosságaira tesz konkrét megoldási javaslatokat az összehangolt stratégiai célok és a fenntartható fejlődés szempontjából a DaHar projekt során elkészített DaHar Stratégiai Terv. A projektpartnerek kidolgoztak egy szakmai ajánlást, amellyel a Duna hajózhatósági feltételei egységesíteni és javítani lehetne. A sikeres együttműködés után a nyolc ország huszonhárom partnere egységes véleményt képvisel: a megkezdett munka folytatása szükséges. A második ütem, a „DaHar II”, a lehető legtöbb kikötő-fejlesztés megvalósítását tűzte ki célul. A beruházások jelentős forrásokat igényelnek és a rendelkezésre álló keretek nagymértékben befolyásolják, hogy a fejlesztési alternatívák közül, melyik megoldást választják a városok.
A projektvezető Dunaújváros kikötőjének fejlesztésére két lehetséges irány mutatkozik. Az egyik egy zöldmezős beruházás, amely során a város teljesen új kikötőt építene. Ennek előnye, hogy az új kikötő megfelelő – évi 6 millió tonnás műveleti és 3,2 tonnás rakodási - kapacitással rendelkezne és biztosított lenne a közúti és vasúti kapcsolata is. Ezen kívül a kikötőben hajószerviz, vámhivatal és különféle, a logisztikai igényeknek megfelelő terminálok létesülnének. A Nemzeti Fejlesztési Terv II. projektjei között is szereplő kikötő építkezés mintegy 77 milliárd forintba kerülne.
Az új kikötő építésével szemben olcsóbb megoldást jelentene a már meglévő, ISD-Dunaferr kikötő átalakítása és bővítése. A régi kikötő modernizálása során szükséges a kapacitásbővítés, a meglévő létesítmények bővítése, felújítása és korszerűsítése (pl. a partfal meghosszabbítása, berakodó hidak építése, mobil daru beszerzése stb.) Ennek a beruházásnak a tervezett költsége 14-17 milliárd forint.
Mind a kilenc város elkötelezett erőfeszítéseket tesz a kikötő-fejlesztések megvalósításáért. Céljuk, hogy teljes körű logisztikai szolgáltatást kínáljanak, olyan környezetbarát és olcsó teherszállítási módot tegyenek elérhetővé, amely jelenleg a Dunán nem elérhető, és ezzel erősítsék a gazdasági növekedését, új munkahelyek létesüljenek, valamint javuljon a térségben az életszínvonal.
Mi a DaHar projekt?
A DaHar projektet Dunaújváros, mint projektvezető, 2011 áprilisában indította el az EU stratégiai területfejlesztési célú közvetlen programja, a SEE Program (Dél-kelet Európai Program) keretében nyolc ország (Ausztria, Belgium, Bulgária, Magyarország, Románia, Szlovákia, Horvátország és Szerbia) huszonhárom partnerével.
A projekt a dunai kis- és közepes méretű kikötők és városok együttműködésében a hosszú távú kikötő-logisztikai fejlesztéseinek összehangolását és közös fejlesztési stratégia kidolgozását tűzte ki célul.
A Duna évszázadokig jelentős szerepet töltött be a vízi teherszállítmányozásban, ám jelenleg Délkelet-Európa legtöbb kis és közepes kikötővárosa - a hiányos infrastruktúra, a kikötők más, meglévő közlekedési hálózattól való elszigeteltségük és az elégtelen hajózási feltételek miatt -, nem tud megfelelni a nemzetközi vízi szállítás követelményeinek.
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 08. 09:59, péntek | Helyi
ELTŰNÉS MIATT KERESSÜK RÉDL GYÖRGYÖT
A dunaújvárosi rendőrök a lakosság segítségét kérik.
2024. November 08. 07:51, péntek | Helyi
Szálló por - Az ország több pontján is veszélyessé vált a levegő minősége
A szálló por miatt az ország több pontján veszélyessé vált a levegő minősége - derül ki a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) csütörtökön közzétett, az előző napi méréseket ismertető térképének adat
2024. November 04. 14:07, hétfő | Helyi
K&H: indul a „pénztanárok” versenye
a TikTokon csapnak össze egymással a pedagógusok
2024. Október 22. 09:06, kedd | Helyi
TAPASZTALATCSERE EGYHÁZI VEZETŐKKEL
A vallási közösségek és felekezetek vezetőivel találkozott Fejér vármegye rendőrfőkapitánya.