Hírek
2016. Október 13. 10:46, csütörtök | Helyi
Amikor egy álom szertefoszlik
Marci verekedik az iskolában. Tegnap is ellökte az egyik társát a szünetben. Marci édesanyja aggódik, fél attól, hogy elsős kisfiának komoly beilleszkedési gondjai vannak.
Kissné Korsós Ágnes, a Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Dunaújvárosi Tagintézményének vezetője nem látja ennyire tragikusnak a dolgot:
- Nagyon nehéz ez az időszak, hiszen ez a szülőknek, de főleg a gyerekek életében egy hatalmas lépés. A gyerekek ragaszkodnak a környezethez, személyekhez, ezek pedig mind megváltoznak az iskolakezdéssel. Óvónéni már nem lesz ott, más helyre kell menni reggelente, és egy teljesen új közösségbe csöppennek bele. Egy másik nehézség pedig, hogy a legnagyobbakból a legkisebbek lesznek az iskolában, ennek természetesen vannak előnyei és hátrányai is.
- Miből adódnak a magatartási problémák?
- Különleges helyzetbe kerülnek a gyerekek és érzik, hogy egy nyomás van rajtuk: teljesíteni kell. Ezt minden kis elsős máshogy éli meg, szerepet játszik benne, hogy mit hoz otthonról, milyen a személyisége. Akik óvodában is visszafogottak voltak, az iskolában még jobban visszahúzódnak, nem aktívak, ezek a gyerekek később, ha nem oldódnak fel, szorongó gyerekek lesznek. Az önérvényesítő gyerekek azonban az iskolában is magabiztosak, ám azonnal akarnak mindent, közülük kerülnek ki később a magatartásproblémákkal küzdő gyerekek. Kissné Korsós Ágnes kiemeli: ezek a kezdeti problémák rövid időn belül rendeződnek. Csupán csak arról van szó, hogy a gyermek szembesül azzal, hogy értékelik, teljesítenie kell, és megtapasztalja, hogy hol a helye tudásban, képességben. Megjegyezte: vannak például olyan szülők, akik túlaggódják a problémákat, amik az iskolakezdéskor felmerülnek, ám vannak olyanok is, akik nem veszik észre időben az intő jeleket. Ezeket meg kell tanulni jól kezelni. De hogyan is?
- Nagyon fontos, hogy ne várjunk el túl sokat a gyerektől. Meg kell tanítani, hogy ha hibázik, nincs semmi gond, az a tanulási folyamat velejárója. Komolyabb kötöttségek vannak az iskolában, határozottabb szabályrendszer, mint az oviban. Tanítsuk meg a felelősséget, legyen az akár az iskolatáskába való bepakolást,amit eleinte még együtt csináljuk, később legyen ez az ő feladata. Ebben az időszakban az idegrendszer fokozottabban terhelődik – ezért fontos, hogy kellő időt adjunk a gyerekeknek a helyzetbe való belerázódásba.
- Hogyan segíthetnek ebben a szülők?
- Fontos, hogy a gyerek lássa, hogy a szülő és a pedagógus együttműködik, így ő is jobban fog alkalmazkodni az új helyzethez. A mindennapos beszélgetés is sokat segíthet az első hónapokban: például beszélgethetnek arról, mi okozott nehézséget, hogyan éli meg napjait, és ha probléma merül fel, hogyan lehetne azt megoldani.
- Mi van akkor, ha a gyerek azt mondja: Nem akarok iskolába menni!
- Kedvesen, de határozottan a tudtára kell adni, hogy muszáj. Apró kis kedvességekkel, fogásokkal lehet ösztönözni. Például: El kell menned iskolába, de kiválaszthatod, hogy mit veszel fel, vagy milyen úton megyünk. Ebben az időszakban a varázsszavak: türelem, kitartás, odafigyelés, együttműködés.
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 08. 09:59, péntek | Helyi
ELTŰNÉS MIATT KERESSÜK RÉDL GYÖRGYÖT
A dunaújvárosi rendőrök a lakosság segítségét kérik.
2024. November 08. 07:51, péntek | Helyi
Szálló por - Az ország több pontján is veszélyessé vált a levegő minősége
A szálló por miatt az ország több pontján veszélyessé vált a levegő minősége - derül ki a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) csütörtökön közzétett, az előző napi méréseket ismertető térképének adat
2024. November 04. 14:07, hétfő | Helyi
K&H: indul a „pénztanárok” versenye
a TikTokon csapnak össze egymással a pedagógusok
2024. Október 22. 09:06, kedd | Helyi
TAPASZTALATCSERE EGYHÁZI VEZETŐKKEL
A vallási közösségek és felekezetek vezetőivel találkozott Fejér vármegye rendőrfőkapitánya.