Hírek
2010. Szeptember 29. 22:08, szerda | Helyi
Egy dunaújvárosi Párizsban
A dunaújvárosi nemzetközi vas- és acélszobrász alkotótelepeken készült munkák hosszú időre nyomot hagynak a huszadik század második feléről. Kíváncsi lennék arra, hogy az utánunk következő generációk tagjai számára mit jelentenek
Párizsban járva ötlött fel bennem a gondolat, hogy a kultúrára, az újdonságra oly’ nyitott franciák sem egy könnyen fogadtak el mindent. Az 1900-as Világkiállításra felállított Eiffel tornyot le akarták bontatni. A Louvre bejáratát képező üvegpiramissal is nehezen barátkoztak meg. Nem is beszélve a történelmi városrészbe ékelt High-tech stílusú Pompidou Kulturális Központról. Ez utóbbi megkedveléséhez is több évtizednek kellett eltelnie az 1977-es nyitáshoz képest. Ezek után felteszem a kérdést: A dunaújvárosi szoborpark ambivalens megítélése miért probléma?
Ha elfogadjuk azt a tényt, hogy a franciák egy személyben konzervatívok és modernek, akkor könnyebben megértjük „csinált” városunk polgárainak viszonyulását az ipari hátterű alkotó-művészetekhez. Bár nem könnyű sematizálni egy hatvan esztendős city lakóinak gondolkodását, s ha mégis megteszem, akkor tudomásul veszem, hogy nem egyszerű befogadni a szokásostól meglehetősen eltérőt. A nonfiguratív művészet amúgy is sokaknak emészthetetlen.
Mert hogyan is jártak a franciák? Elutasították a vastornyot, s végül az „Öreg hölgy” Párizs egyik jelképévé, büszkeségévé vált. Ma már nem győzi átereszteni a világ minden tájáról érkező tömeget, hiszen joggal kíváncsiak rá és a belőle tárulkozó látványra.
Egy kortárs képzőművésznek hatalmas megtiszteltetés, ha a Beaubourg-ban mutathatja meg alkotásait. A Franciaország egykori köztársasági elnökéről, George Pompidou-ról elnevezett központ színházi studiókkal, galériákkal, hatalmas könyvtárral, koncerttermekkel, a Modern Művészetek Múzeumával beteljesítette megálmodója vágyát, aki egyúttal nevét ily módon is átmentette az utókorra. A központ előtt állt 1994-ben többek között a kalocsai születésű Nicolas Schöffer egyik alkotása. Ettől nem messze, 1998-ban, a városháza kiállításán láthatta a közönség a „Párizsi kibernetikus fénytornyát”. A dunaújvárosi belvárosi modern szoborpark névadója 1963-ban mutatta be a francia fővárosban akkor épülő üzleti negyed számára tervezett 324 m magas fénytorony, a Tour Lumiére Cybernatique de La Défense makettjét.
S ami a megbotránkozás újabb tárgya, az a Párizs közeli versailles-i királyi kastély parkjában és termeiben szeptember 14-től három hónapon át látható Takashi Murakami kiállítás. Az egyik legismertebb japán kortárs szobrász művei arról árulkodnak, hogy hihetetlenül vonzódik a drága és feltűnő tárgyakhoz. A mosolygó virágai, gonoszan vigyorgó, de szerethető figurái, nem utolsó sorban meghökkentő Buddha szobrai igencsak értetlenséget váltanak ki a versailles-i pompába betekintőkben. Így találkozik egymással a tizenhetedik század a huszonegyedik század világának egy-egy szűk szegmensével. A világ leggazdagabb művészei között számon tartott Takashi Murakami 1996-ban alapította meg Kaikai Kiki összművészeti vállalatát, amely több mint száz alkalmazott segítségével állítja elő a Murakami tervezte festményeket, szobrokat, Louis Vuitton-táskákat, pólókat és plüssjátékokat. A szokatlan alkotások mégis csak elindítják a fantáziánkat, s egyfajta tudathasadással osztjuk meg agyféltekéinket. A Napkirály, XIV. Lajos és udvara, s a leszármazottak, valamint elhíresült hozzátartozóik életébe képzelve magunkat, teremről teremre, lakosztályról lakosztályra haladva, a padlótól a plafonig mindent megnézve, a gondolkodásunkat a pillanat tört része alatt átprogramozva, a huszonegyedik, huszonkettedik század kifejezés- és formavilága felé fordulva, alaposan megkapjuk a leckét. Nem elég elképzelnünk az udvarban kialakított szokásokat, a mai és az akkori tömegek számára is minden értelemben túlzásba vitt életvitelt, egy őrületes váltással, újabb képi világot kell befogadni, amelyet Takashi Murakami teremtett meg. Szédülünk, mire kiérünk a kastélyból. És eltelik néhány nap, s a számítógép keresőjébe beütjük: „Takashi Murakami Versailles-ban”-t, ugyanis először csak meg akarjuk mutatni ismerőseinknek, micsoda őrültségnek voltunk a részesei, majd kezdenek hiányozni a „mosolygó virágok” (több négyzetméter felületen), s ugyan, nézzük már meg újra azokat a groteszk, vérlázítóan pimasz lényeket! S talán nem is olyan rossz az az 5 m magas arany színben karátoló Buddha. S íme elérte a célját a művész: foglalkozunk műveivel, a magocska bekerült a fejünkbe, úgy, hogy holnap már a sok kacat közül az ő szín- és formavilágára emlékeztető tárgyakat, műtárgyakat válasszuk nekünk tetszőnek. Ja, és hol lehet venni Louis Vitton táskát? Na jó, elég lesz egy pénztárca is…
Szente Tünde
Ezek érdekelhetnek még
2024. November 08. 09:59, péntek | Helyi
ELTŰNÉS MIATT KERESSÜK RÉDL GYÖRGYÖT
A dunaújvárosi rendőrök a lakosság segítségét kérik.
2024. November 08. 07:51, péntek | Helyi
Szálló por - Az ország több pontján is veszélyessé vált a levegő minősége
A szálló por miatt az ország több pontján veszélyessé vált a levegő minősége - derül ki a Nemzeti Népegészségügyi és Gyógyszerészeti Központ (NNGYK) csütörtökön közzétett, az előző napi méréseket ismertető térképének adat
2024. November 04. 14:07, hétfő | Helyi
K&H: indul a „pénztanárok” versenye
a TikTokon csapnak össze egymással a pedagógusok
2024. Október 22. 09:06, kedd | Helyi
TAPASZTALATCSERE EGYHÁZI VEZETŐKKEL
A vallási közösségek és felekezetek vezetőivel találkozott Fejér vármegye rendőrfőkapitánya.