Városlista
2024. november 25, hétfő - Katalin

Hírek

2018. Augusztus 29. 11:04, szerda | Életmód
Forrás: infovárosok

Félnek felnőtthöz fordulni a neten zaklatott gyerekek

Félnek felnőtthöz fordulni a neten zaklatott gyerekek

Nem mernek a neten zaklatott gyerekek felnőtthöz fordulni segítségért, sok esetben az online bántalmazás a valós életben is folytatódik és gyakran előfordul, hogy az elkövető „barátnak” mondja magát

– ezek az UNICEF Magyarország #nemvagyegyedül kampányának főbb tapasztalatai.

Közel száz segélykérő üzenet érkezett be a kampány során a gyerekektől. Olyan fiataloktól várta a szervezet a leveleket, akik úgy érzik, hogy maguk is elszenvedői az internetes zaklatás, vagyis a cyberbullying jelenségének. Az üzeneteket színészeknek, modelleknek, ismert embereknek, influencereknek címezték, akik szakértők segítségével válaszoltak olyan videóüzenetben, amelyet kizárólag a segítségkérő kapott meg. A kezdeményezéshez csatlakozott Vecsei H. Miklós, Puskás Peti, Dukai Regina, Rubint Rella, Fenyvesi Zoli, Magyarósi Csaba, Lina és Panni, FollowAnna, Abosi Barni, Kettner Henry, Basky Balázs (Roar), Galcsik Győző, a BSW, Bánki Beni, Bánki Csani és Siklósi Örs (AWS).

„Az üzenetet írók kétharmada lány volt. A levelekből ítélve a zaklatás legfőbb kiindulópontja az iskolai közösség. Elmondhatjuk, hogy az iskolai bántalmazás már nem ér véget a kicsengetéssel, vagy a nyári szünettel. Az áldozatok nem zárhatják magukra az ajtót, úgy érzik sehol sincsenek biztonságban, mert a cyberbullying bármikor újra felbukkanhat” – mondta Kovács Annasára, az UNICEF Magyarország gyermekjogi munkatársa.

Feltűnő, hogy az elektronikus bántalmazás sokszor az offline valóságban is folytatódik, több gyerek számolt be kortársai által elkövetett fizikai abúzusról a lelki mellett. Érkeztek levelek iskolai konfliktusokról, amelyekben a gyerekek úgy érezték, hogy tanáraik szégyenítették meg őket. A gyakran szűkszavú üzenetek arról árulkodtak, hogy minden gyereknek, aki segítséget kért, komoly bátorságra volt szüksége ahhoz, hogy leírja, mi történt vele, és ezáltal fejben újra átélje a bántalmazást.



Több gyerek írt arról, hogy bizonytalan a szexuális beállítottságában, ezért kirekesztettnek érzi magát, gyakran csúfolják és ennek a kezeléséhez kért segítséget a hírességektől. Gyakran felbukkanó téma volt az is, hogy a barátok, barátnők csak négyszemközt kedvesek, társaságban ők is piszkálódnak.
Magas számban jelentkeztek olyan fiatalok is, akik nem elszenvedői, hanem szemtanúi a bántalmazásoknak, barátként, vagy támogatóként együtt éreznek az áldozattal. Ők tehetnék a legtöbbet, hogy megtörjék az erőszak körét, azonban sokszor úgy érzik, hogy sem a saját felnőtt környezetüktől, sem az intézményektől nem kapnak elég figyelmet és segítséget ahhoz, hogy előálljanak a problémával. Sokan – az áldozatok és azok barátai – is félnek a felnőttekhez fordulni, mert úgy érzik, hogy környezetük árulkodósnak tartja majd őket és így még rosszabbra fordul a helyzetük.

A cyberbullying a fiatalokat érintő egyik legelterjedtebb probléma: a magyar 10-18 évesek 88%-ának van profilja közösségi médiában, 20%-uk már áldozatul esett az elektronikus bántalmazásnak, 10%-uk pedig maga is megpróbált ártani másoknak a cybertérben. Az elektronikus megszégyenítés eszköztára kimeríthetetlen. A legtöbb áldozat arról számolt be, hogy üzenetekkel zaklatták, a nevében kommenteltek, posztoltak tartalmakat, vagy olyan képeket, videókat tettek közzé, amelyek számára kellemetlenek, kínosak.

A #nemvagyegyedül kampány a Generali Biztosító közreműködésével valósult meg, és az UNICEF Magyarországon kívül a Kék-Vonal Alapítvány szakmai segítségével és a POME (youth marketing ügynökség) megvalósításával jött létre. A Kék-Vonal Alapítvány képzett önkéntesei továbbra is várják azoknak a jelentkezését, akik úgy érzik, szívesen megbeszélnék problémáikat egy szakértővel.

„Megdöbbentő volt tapasztalni, hogy a legtöbb bántalmazást az úgynevezett barátok követik el, olyan emberek, akiket amúgy az áldozat a belső körének gondol. Fontos, hogy ne csak az áldozatokhoz szóljunk, hanem mindenkihez, aki érintett: a szülőkhöz, pedagógusokhoz, áldozatokhoz, elkövetőkhöz és néma tanúkhoz. Mindannyian tehetünk azért, hogy a cyberbullying minél kevesebb gyermek és felnőtt életét keserítse meg” – mondta Mészáros Antónia, az UNICEF Magyarország ügyvezető igazgatója.

„Egyre nagyobb méreteket ölt a gyermekek fejlődésére jelentős hatást gyakorló cyberbullying, és ahogy az előzetes kutatások is és a #nemvagyegyedül kampány is igazolta, nem mernek segítséget kérni a gyermekek – még szüleiktől sem. Éppen ezért nagyon fontos, hogy a fiatalok felvilágosítása mellett a szülők tájékoztatásának is figyelmet szenteljünk. Már egyszerű lépésekkel is sokat tehetünk azért, hogy erősítsük gyermekeink, a fiatalok és egyben saját digitális biztonságunkat is. Büszkék vagyunk rá, hogy mi, a Generali újra egy jó ügyért tehettünk: a kampány népszerűsítését célzó tartalmak, videók, hirdetések a mi közreműködésünkkel jöhettek létre” – mondta Árr Mariann, a Generali Biztosító marketingvezetője.
Számunkra nagy öröm volt egy olyan kampányt létrehozni az UNICEF és a Generali támogatásával, melyben valóban úgy érezhettük, hogy a célzott edukatív youth tömegkommunikációval párhuzamosan konkrét segítségre szoruló gyermekek “lelkeinek megmentésén” fáradozhattunk. Büszkék vagyunk rá, hogy - fiatal kreatív kollégáinkkal együtt- a kampány megalkotásában részt vehettünk. – mondta Bendl Mátyás, a POME ügyvezetője.

Rubint Rella: Rossz érzés volt feltépni azokat a sebeket, amiket nekem is okoztak ismeretlenek az interneten, és ugyanilyen fájdalmas volt olvasni a fiatalok üzeneteit is, akik hozzám fordultak segítségért. Bízom benne, hogy a támogatásommal és a tanácsaimmal tudtam segíteni nekik abban, hogy könnyebben feldolgozzák ezeket a támadásokat, és hogy érezzék, nincsenek egyedül.

Puskás Peti: Megható és egyben elgondolkodtató kapni ilyen személyes üzeneteket. Egyrészt jó érzés, hogy ennyire számít a véleményünk, másrészt számunkra is egy fontos visszajelzés, milyen fontos ügyelni arra, hogy mit közvetítünk rajongóink számára.

Siklósi Örs: Elkeserítő volt olvasni azokat a leveleket, amiket nekem címeztek. Szomorú volt látni, hogy mennyire rossz emberek tudnak lenni az amúgy egyáltalán nem rossz emberek. A fiatalok még nem látják át a súlyát, nem érzik, hogy ezzel mennyire maradandó károkat okoznak egy másik emberben. Nagyon fontos, hogy kellő segítséget nyújtsunk a bullying szenvedőinek, de ugyanannyira fontosnak tartom azt is, hogy a másik oldalnak is példát mutassunk. Nem hiszek már abban, hogy vannak rossz emberek. Abban hiszek, hogy erősen félrevezetett emberek vannak, akiket még vissza lehet terelni a közösség számára is pozitív irányba haladó útra.

Fenyvesi Zoltán: Jó érzés volt, hogy sokan fordultak hozzánk segítségért és, hogy megosztották velünk a problémáikat. Remélem, hogy tudtunk nekik segíteni legalább egy kicsit.

Címkék: gyerek, internet, net, zaklatás

Ezek érdekelhetnek még

2024. November 25. 08:01, hétfő | Életmód

Megkezdődött a Katolikus Karitász adventi adománygyűjtő programja

Megkezdődött a Katolikus Karitász adventi adománygyűjtő segélyprogramja vasárnap.

2024. November 23. 08:25, szombat | Életmód

MME: a Magyarországon áttelelő fehér gólyák nem szorulnak emberi segítségre

A Magyarországon áttelelő fehér gólyák nem szorulnak emberi segítségre, etetésre, meleg helyen történő átteleltetésük felesleges - közölte a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület (MME) pénteken az MTI-vel.

2024. November 23. 08:23, szombat | Életmód

November végén rendezik a 24. Vadlúd Sokadalmat Tatán

Tatán, az Öreg-tó partján november utolsó napjaiban rendezik meg a 24. Vadlúd Sokadalmat - tájékoztatták a szervezők az MTI-t.

2024. November 23. 08:15, szombat | Életmód

Tejsavófehérjét hívott vissza a Nébih!

Fémdarabkák lehetséges jelenléte miatt csokoládé ízű tejsavófehérjét hívtak vissza a napokban, olvasható a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal közleményében.