Városlista
2024. május 3, péntek - Tímea

Hírek

2012. Október 02. 00:41, kedd | Helyi

Ösztöndíjjal Canterbury-ben Nem mese ez gyerekek…

Ösztöndíjjal Canterbury-ben  Nem mese ez gyerekek…

A Széchenyi István Gimnázium vezetői nyitottak minden újra, így nem kérdés, hogy támogatják-e pedagógusaik továbbképzését, akár messze földön is.

Így vehetett részt egy angliai kurzuson Szabados Erika, francia, orosz, angol szakos nyelvtanár. Másokat is arra biztat, hogy pályázzanak, mert minden szempontból megéri.

  • Az Európai Bizottság által kiírt pályázat, „Az egész életen át tartó tanulás” program Comenius alprogramjának pedagógusok – óvoda- és fejlesztőpedagógusok, általános- és középiskolás tanárok - szakmai továbbképzésére kiírt részprogramjára kétévente lehet pályázni. Nem csak idegen nyelv szakosok jelentkezhetnek, hanem azok is, akik azt az idegen nyelvet bírják és valamilyen speciális témát választanak. A lehetőségek közül én a speciális nevelési igényű gyerekek oktatását, illetve az integrált oktatást vettem célba, mert a mi iskolánkban is egyre több a figyelemzavaros, viselkedési problémás gyerek. A délkelet-angliai Canterbury-ben hazánkat öten képviseltük. A képzés során abban nyújtottak módszertani segítséget trénereink, hogy az integrált oktatásban a problémás gyerekekkel való külön foglalkozásra megfelelő motiválással és eszközökkel egy szaktanár is képes legyen. Ehhez szükség van empátiára, a gyerek helyébe, helyzetébe beleérző képességre, megértésre, arra, hogy tisztában legyek a figyelemzavar, a viselkedési probléma okaival, illetve olyan játékokat találjak ki, és játsszak a gyerekkel, amilyennel őket is be tudom vonni a közös munkába. Mivel a gimnázium kiemelten kezeli ezt a témát, s az is a feladatom, hogy az ott tanultakat átadjam a kollégáimnak, s minél többeket segítsek a pályáztatásban.

  • Szeptemberben elkezdődött az új tanév. Mi az, amit a tanultakból beépített az óráiba?
  • A csoportjaimban több diszlexiás – olvasás illetve írás elsajátításának nehézségével küzdő - gyerek is van. Eddig az volt a bevett szokás, hogy a nevelési tanácsadó az osztályfőnöknek eljuttatta az ajánlást, amelyben időhosszabbítást kértek például a dolgozatíráshoz a tanulási zavarral küzdő gyereknek. A diszlexiásokról azt is megtudtuk, hogy nem csak az olvasás-írással van problémájuk, hanem a térirányultsággal is. Az, hogy ez a gyerek szétszórt, otthon felejti a könyvét, füzetét, ceruzáját, nem feltétlenül azért van, mert hanyag, hanem azért, mert dekoncentráltabb, mint a társai. Ezt ismerve, sokkal megértőbb lettem. Nem büntetem, helyette a memóriáját fejlesztem. Mindezt úgy, hogy a többiek ne vegyék észre. Abban az esetben is sokkal elfogadóbbak az osztálytársak, ha a problémás gyerek maga mondja el, hogy miért viselkedik furcsán. Nyilván ezt nem mindegyiküknél lehet alkalmazni. Segítő csoportokat szervezek köréjük. Érdekes módszerekről tanultunk, például bemutatták nekünk, ha egy diszlexiásnál a fehér papírra színes fóliát helyezünk, már nem vibrálnak a szeme előtt a betűk. Angliában minden diszlexiás egyetemi hallgatónak külön mentora van, aki csak vele foglalkozik.

  • Más nyelvterületen meghirdetett továbbképzésen való részvételt tervez-e a közeljövőben?
  • Kétévente lehet pályázni, feltétlenül szeretnék ismét menni, mert nagyon-nagyon hasznos volt, és jól éreztem magam. Orosz nyelvterület azért nem jön szóba, mert nem tartoznak az EU-s tagállamok közé. Franciaországban is nézegettem már tavaly a kiírásokat, de kisebb a választék, és nem igazán találtam olyat, ami érdekelt volna.

  • Mi a Canterbury-ösztöndíj utóélete?
  • A kapcsolatokat e-mail-en, telefonon keresztül ápoljuk a görög, a szlovén, a német, a spanyol, a portugál, az olasz és természetesen a magyar kollégákkal, és van egy zárt Facebook csoportunk is. Szakmailag és emberileg feltöltődtünk, köszönhetően a jól szervezett továbbképzésnek és a gyönyörű középkori városkának.

Hogy könnyebben megjegyezzék

- Mindenkinek más a beállítottsága és az intelligenciája, van, akinek auditív, hallás utáni a memóriája, vizuális, látás utáni, vagy éppen kinesztetikus, aki a mozgásokra alapozva jegyez meg könnyebben dolgokat. Felhívták arra is a figyelmünket, hogy egy diszlexiás, egy enyhén érintett autista gyerek sokkal inkább vizuálisabb, vele a feladatot részfeladatokra kell bontani. Például bábozás közben, fel kell hívni a figyelmét arra, hogy ez csupán játék, nehogy összekeverje vele a valóságot. Megmondjuk azt is, amikor vége a játéknak, például egy szerepjátékban, amelyet a nyelvtanulásban gyakorta alkalmazunk – mesélte el Szabados Erika sok más példa mellett, amelyek hatékonyabbá teszik a tanítást a speciális nevelési igényű gyerekek esetében.

Szente Tünde

Ezek érdekelhetnek még

2024. Március 22. 08:19, péntek | Helyi

AKCIÓ AZ ILLEGÁLIS HULLADÉKLERAKÁS FELSZÁMOLÁSÁRA

Környezetkárosítók ellen léptek fel a rendőrök és a társszervek képviselői.

2024. Március 17. 06:50, vasárnap | Helyi

A fejlesztés újabb állomása

Hamarosan a szülők is bejárhatják a görögkatolikus óvoda belső terét

2024. Március 09. 06:09, szombat | Helyi

Élsportolók jártak a Dózsa iskolában

Egy igazán különleges élményben volt részük a dunaújvárosi Dózsa György Általános Iskola diákjainak.

2024. Március 01. 17:27, péntek | Helyi

Vagyonőrt bántalmaztak – vádemelés a vége

Súlyos testi sértés bűntette és más bűncselekmény miatt emelt vádat a Dunaújvárosi Járási Ügyészség.